Tehnologie versus jocuri educative

Una dintre cele mai presante probleme in cresterea si educarea copiilor generatiei actuale este aceea a supra-expunerii la continutul media. Cei mici au astazi la dispozitie fara limita de timp televizoare, tablete, telefoane, calculatoare... o deschidere uriasa catre informatie, care nu ar fi deloc rea daca informatia nu ar fi dublata si de efecte negative ale acestei supra-expuneri. Daca in urma cu 10 ani copiii inca se mai jucau pe afara in cea mai parte a timpului liber, astazi doar copiii mici isi mai petrec ore intregi in aer liber, cei mari preferand sa stea in fata calculatorului sau a tabletei pe masura ce inainteaza in varsta.

Discutiile copiilor sunt astazi despre cele mai noi strategii de lupta in jocuri video, sunt despre eroi din desene animate sau despre chei pentru a trece niveluri dupa ore intregi de incercari. Numai ca ore intregi in fata calculatorului se traduc prin ore intregi in care creierul copilului sufera o agresiune asupra careia din ce in ce mai multi specialisti in domeniu cad de acord ca este extrem de nociva. Copiii care merg pentru prima oara la scoala in clasa pregatitoare sufera deja de un „sindrom” al lipsei de concentrare si al hiperactivitatii, insa unul care nu are nimic de-a face cu patologicul, ci, foarte sigur, cu atacul informatic asupra creierului lor, care ii face sa fie nelinistiti, agitati si sa nu reuseasca sa isi foloseasca creierul la capacitate maxima.

Ce ar fi daca in locul tabletelor am cumpara niste modele interesante de jucarii educative, care sa stimuleze inteligenta si imaginatia? Ce ar fi daca in locul televizorului am incerca seara la culcare sa povestim din cele intamplate peste zi, daca am incerca sa comunicam sau sa spunem povesti? Profesorii si specialistii in parenting si educatie sanatoasa pentru copii spun ca am avea scolari mult mai linistiti, mult mai cooperanti, mult mai inteligenti si mult mai deschisi catre comunicare.